16512

آرد سمولینا چیست و از کجا تهیه کنیم؟


سمولینا چیست؟


سمولینا آردی  زبر و درشت است که عمدتا از گندم دوروم حاصل می شود و رنگ تیره و طلایی تر نسبت به آرد های دیگر دارد و بیشترین استفاده از آرد‌سمولینا در کارخانه های تولید ماکارانی است. از این محصول برای تهیه نان و فرنی نیز استفاده می شود. گرچه افراد مجرب در زمینه نان (بیکری) با استفاده از این آرد تکنیک هایی را پیاده سازی می کنند جلوتر به آن میپردازیم. سمولینا علاوه بر اینکه کاربردهای بسیاری در آشپزی دارد بسیار مغذی است و کمک زیادی به سیستم گوارشی، کنترل وزن و سلامت قلب می کند. برای توضیحات تکمیلی در ادامه مقاله با ما همراه باشید.


آرد سمولینا


دوروم چیست؟


دوروم نوعی گندم سخت است که در خراسان، شیراز، و لرستان یافت می شود. این دانه از گندم سفت تر است و همین موضوع تفاوت های را ایجاد می کند که باعث متفاوت شدن کاربرد هر کدام می شود. به عنوان مثال آردی که از دانه دوروم تهیه میشود به خاطر زبر و درشت بودنش توانایی تخمیر پذیری کمتری نسبت به آرد گندم دارد.
تکنیک : این آرد تحمل حرارت بیشتری نسبت به سایر آرد ها دارد بنابراین میتوان از این آرد برای باز کردن خمیر استفاده کرد، با این کار آردسمولینا به دور خمیر میچسبد و بخاطر زبر بودنش به خمیر نفوذ نمی کند پس شما می توانید حرارت فر را بیشتر کرده تا نان مغز پخت شود و سطح  نان نسوزد و به کف فر نچسبد.
نکته: آرد سمولینا با آرد دوروم متفاوت است. برای تولید سمو‌لینا از قسمت خاصی از دانه دوروم استفاده میشود در حالی که آرد دوروم جداشده آرد سمو‌‌‌لینا است که بافت نرم تری دارد و چندبار آسیاب می شود.


دانه دوروم


ارزش غذایی سمولینا


آرد سمولینا به خاطر سفت بودن دانه دوروم و استفاده از قسمت مشخصی از این دانه، پردازش خاصی برای آسیاب دارد. این پردازش باعث میشود تا مقداری از خواص از بین برود و در روند تولید این خواص توسط تولید کننده به این آرد اضافه می شود. به همین منظور مهم است که این آرد را از کجا تهیه میکنید. ما در ثمین آرد بر اساس بازخورد های اساتید نان و آزمایش های متعدد، آرد سمولینا را با کیفیتی مطمئن در اختیار مشتریان قرار می دهیم.
آرد سمو‌لینا نسبت به آرد گندم، ویتامین B5، ویتامین B3، ویتامین B1، مس، و کلسیم بیشتری دارد. 29% بیشتر از گندم، نیاز روزانه بدن شما  را به ویتامین B6 برطرف می کند.

مقایسه ویتامین های آرد سمولینا با آرد گندم کامل
سمولینا 8 برابر بیشتر از گندم کلسیم دارد. گندم 9 میلی گرم کلسیم دارد در حالی که در این محصول کلسیم به 71 میلی گرم میرسد.

مقایسه مواد معدنی آرد سمولینا با آرد گندم کامل
سمولینا حاوی پروتئین و فیبر فراوان است که باعث هضم کند تر غذا و احساس سیری بیشتر در طول روز میشود. منبع غنی گلوتن نیز میباشد.


مقایسه مواد مغذی آرد سمولینا با آرد گندم کامل

مرجع اطلاعات فواید غذایی آرد سمولینا : Food data central


نکته : کسانی که به گلوتن حساسیت و یا بیماری سلیاک دارند از این آرد استفاده نکنند.


موارد استفاده:


برای پخت فرنی استفاده می شود.
• برای ترد تر شدن نان مقداری با آرد پایه خود ترکیب کنید.
• برای اینکه نانتان به فر نچسبد و مغزپخت شود بدون اینکه سطحش بسوزد، در مرحله باز کردن خمیر از این آرد برای زیر خمیر استفاده کنید.
• برای ترد شدن سیب زمینی قبل از کباب کردن مقداری از این آرد روی آن بریزید.
• برای غلیظ تر کردن سس و ترشی نیز استفاده می شود.

• برای پخت حلوا سمولینا استفاده میشود.

برای پخت کیک سمولینا نیز استفاده میشود.


این محصول مناسب چه افرادی است:


• برای افراد مجرب و استاتید نان: برای ارتقای سطح کیفی نان از این محصول استفاده میکنند.
• برای افراد بدن ساز: این محصول دارای کربوهیدرات و ویتامین ب 1 بالایی است. ویتامین ب1 باعث جذب بهتر کربوهیدرات میشود.
• برای افرادی که قصد کم کردن وزن دارند: فیبر بالا این محصول باعث کند شدن روند هضم غذا میشود.
• برای افرادی که یبوست دارند: فیبر باعث بهبود روند گوارشی میشود.
• افرادی که کم خونی دارند: ویتامین ب6 برای عملکرد مناسب سلول مهم هستند. آنها به متابولیسم، ایجاد سلول های خونی و سالم نگه داشتن سلول ها کمک می کنند.
• افرادی که دچار وضعیت پلاگر هستند: کمبود شدید ویتامین B3 به وضعیتی به نام پلاگر منجر می شود. پلاگر بر پوست، سیستم عصبی، سیستم گوارش و غشاهای مخاطی را مانند چشم و بینی تحت تاثیر قرار می دهد.
• برای افرادی که به پوست خود اهمیت میدهند: ویتامین ب5 به پوست کمک می‌کند تا انواع زخم‌ها و آسیب‌های بافتی را سریع‌تر بهبود دهد. همچنین به‌عنوان یک آبرسان و عامل ضدپیری برای پوست کاربرد دارد که همین موضوع باعث میشه در تولید بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی از خواص ویتامین ب5  برای پوست استفاده شود.


از کجا سمولینا بخریم؟


عموم مردم آرد سمولینا را نمی شناسند و ممکن است که فقط بعضی از فروشگاه های بزرگ این محصول رو داشته باشند. برای خرید آرد سمولینا از ثمین آرد میتوانید هم به صورت خرید اینترنتی آرد سمولینا و هم به صورت تماس تلفنی اقدام کنید.