16512

آرد چاودار چیست؟ خواص چاودار و ویژگی های آن


آرد چاودار چیست؟


آرد چاودار از آسیاب دانه چاودار حاصل میشود. این دانه که هم خانواده گندم و جو است، غلاتی است که در سراسر جهان، به ویژه در اروپا و روسیه رشد می کند. از این محصول برای تهیه نان ، خمیر ترش، کراکر، نان زنجبیلی، نان ترد، پاستا و همچنین پرکننده سوپ و سس استفاده می شود. این آرد طعمی ترش و مغزی دارد و رنگ دانه آن تیره است.

مطلب پیشنهادی: آرد سمولینا چیست؟


خوشه چاودار


آیا آرد چاودار فاقد گلوتن است؟


خیر. این محصول حاوی پروتئین گلوتن است که آن را برای کسانی که رژیم غذایی بدون گلوتن دارند نامناسب است.


آیا افراد مبتلا به سلیاک می توانند از آرد چاودار استفاده کنند؟


خیر، از آنجایی که آرد چاودار حاوی گلوتن است افراد مبتلا به بیماری سلیاک نباید از این محصول استفاده کنند.


آیا آرد چاودار برای پخت نان خوب است؟


از این آرد برای پخت نان چاودار استفاده می شود و فواید زیادی هم دارد ولی باید این موضوع رو در نظر داشته باشید که این آرد رفتار متفاوتی نسبت به آرد گندم دارد. نان چاودار بسیار سنگین تر و فشرده تر از نان گندم است. به عبارتی دیگر بافت اسفنجی و نرم ندارد و مثل نان گندم پف ندارد. این مربوط به نوع گلوتن این آرد است.
گلوتن با اضافه کردن آب چسبناک می شود و به خمیری انعطاف پذیر و کشدار تبدیل می شود. وقتی گلوتن با مخمر ترکیب می‌شود و پخته می‌شود، محفظه‌های کوچک گازی را تشکیل می‌دهد و حالت اسفنجی و فنری را به نان می‌دهند (یک باگت تازه پخته شده را در نظر بگیرید). این آرد حاوی گلوتن است اما گلوتنین کمتری نسبت به آرد گندم دارد. گلوتنین کلید تشکیل پیوندهای قوی گلوتن است که برای ایجاد یک خمیر کشسان مورد نیاز است. در غیاب گلوتنین کافی، گلوتن آرد چاودار حفره های بزرگی از گاز را در خمیر نان ایجاد نمی کند. نتیجه یک نان کوچکتر و متراکم تر است. معمولاً از ترکیب آرد چاودار و گندم برای تهیه نان استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که نان پف کرده و بافت خوبی دارد. در برخی کشورها مانند آلمان و روسیه، نان تهیه شده با 100% آرد چاودار رایج است.


نان چاودار


آیا پخت آرد چاودار بیشتر طول می کشد؟


معمولاً نیازی به پخت طولانی تری ندارد. 30 تا 35 دقیقه زمان معمول پخت توصیه شده است - مانند یک نان گندم سفید. با این حال، خمیری که با این آرد درست می شود، ممکن است لازم باشد حداقل هشت ساعت بگذارید تا حجم آن دو برابر شود.


آیا چاودار راحت تر از گندم هضم می شود؟


آرد کامل چاودار، سریعتر از گندم در دستگاه گوارش شما حرکت می کند. در نتیجه صفرای کمتری ایجاد می شود که برای معده راحت تر است. چاودار فیبر بیشتری نسبت به آرد گندم دارد (آرد چاودار 16 گرم فیبر در هر 100 گرم دارد، در مقایسه با 2.4 گرم در هر 100 گرم آرد گندم)، بنابراین فواید گوارشی چاودار بیشتر است. اگر به آنها عادت ندارید، غذاهای پرفیبر را به آرامی به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از ایجاد ناراحتی موقت گوارشی جلوگیری کنید.


خلاصه بخش اول


این آرد حاوی مقداری گلوتن است - بنابراین برای بیماران سلیاک نامناسب است. این آرد مانند آرد گندم در پخت بالا نمی آید، بنابراین معمولاً از مخلوط چاودار و گندم استفاده می شود. به دلیل فیبر موجود در آن برای هضم عالی است.


آیا چاودار برای سلامتی مفید است؟


اکنون می دانیم که آردچاودار چیست، بیایید به این سوال مهم بپردازیم: آیا اصلا این آرد سالم است؟


چاودار برای سلامتی


8 فواید آرد چاودار برای سلامتی


یک انتخاب عالی برای کسانی است که به دنبال استفاده بیشتر از غلات کامل غنی از فیبر در زندگی خود هستند. منبعی از فیبر محلول   و نامحلول، ویتامین های B (از جمله فولات و کولین)، مس، منگنز، آهن، منیزیم و روی است. مزایای دیگر نان چاودار برای سلامتی عبارتند از:


چاودار می تواند به کاهش وزن کمک کند


محتوای فیبر موجود در آرد چاودار آن را سیر کننده (پرکننده) می کند - به این معنی که بعد از خوردن غذا سیر خواهید شد و به زودی به دنبال تنقلات نخواهید بود. علاوه بر این، فیبر نامحلول موجود در این آرد حجم دفع شما را افزایش می دهد، سرعت انتقال از روده را کاهش می دهد، یبوست را کاهش می دهد و می تواند به کاهش وزن کمک کند. برای اطلاعات بیشتر به مقاله لاغری با چاودار مراجعه کنید.


چاودار می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد


نه تنها محصولات حاوی آرد چاودار به محافظت در برابر چاقی کمک می کنند، بلکه می توانند به تنظیم گلوکز خون کمک کنند، که به خودی خود یک عامل خطر دیابت نوع 2 است.


چاودار به ارتقای سلامت روده کمک می کند


فیبر محلول و فروکتان‌های موجود در این آرد باکتری‌های دوستانه‌ای را برای روده بزرگ فراهم می‌کنند که تعادل میکروبیوم روده را تضمین می‌کند. تصور می شود روده سالم به طور مثبت بر کل بدن تأثیر می گذارد - از سطح التهاب گرفته تا خلق و خو.


چاودار می تواند به محافظت در برابر بیماری های قلبی عروقی کمک کند


مصرف غذاهای غلات کامل، مانند نان چاودار، برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی عروقی (مانند حملات قلبی و سکته مغزی) شناخته شده است.


چاودار می تواند به محافظت در برابر بیماری کمک کند


این آرد حاوی مقدار زیادی ترکیبات زیست فعال به شکل فیتوکمیکال است که به عنوان محافظ در برابر بیماری های مختلف شناخته شده است. یکی از این فیتوشیمیایی ها در چاودار لیگنان ها هستند. مصرف بالای لیگنان در رژیم غذایی با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.


آیا آرد چاودار می تواند فاسد شود؟


آردهای غلات کامل مانند چاودار حاوی روغن بیشتری نسبت به آرد گندم هستند، بنابراین زودتر فاسد می شوند. حدود 3 ماه در انبار و 6 ماه در فریزر در بهترین حالت خود باقی می ماند.
در ثمین‌آرد، آرد چاودار و تمامی آرد های کامل، آسیاب هفتگی میباشد. توصیه می شود آرد ها را در یخچال نگهداری کنید تا ماندگاری آن طولانی شود.

برای خرید آرد چاودار از ثمین آرد میتوانید از طریق تماس تلفنی و هم به صورت خرید اینترنتی آرد چاودار اقدام کنید.


دانه چاودار


خلاصه بخش دوم


آرد چاودار سرشار از فیبر، آهن، منیزیم، منگنز، مس و ویتامین B است.
می تواند به شما کمک کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید، که کلید کاهش وزن است.
می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی از جمله دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و حتی برخی سرطان ها کمک کند.
می تواند به کاهش التهاب و کلسترول بد در بدن کمک کند.


توصیه های این مقاله فقط برای اطلاع رسانی است و نباید جایگزین مراقبت های پزشکی شود. لطفاً قبل از امتحان هر گونه مکمل، درمان یا راه حلی، با پزشک عمومی یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.